Om det skulle råka vara så att någon som inte känner mig läser min blogg och får för sig att jag smädar lutheraner, kyrkan, eller ve och fasa, Herren själv, så har du, eller ni, grovt missuppfattat mig, åtminstone på den sistnämnda punkten. 

Herren är min klippa, min styrka och räddning, min sång och min glädje, min tröst och mitt hopp.
Däremot har jag mycket dålig erfarenhet av mindre, vad jag valt att kalla, ultralutherska frikyrkor. Jag tror att man är helt fel ute om man tror sig tillhöra den enda sanna kyrkan, då alla kyrkor där människan är inblandad är ofullkomliga.
Vidare anser jag att alla kristna, vi som tror på det Herren sagt och lovat oss från korset, tillhör samma osynliga kyrka samt att det finns betydligare viktigare punkter att ta fasta på när det gäller missionsbefallningen än att bråka om vilket håll prästen ska stå under predikan eller under vilken exakt tidpunkt nattvardens förvandling infaller.

Guds rika välsignelser! Och kom ihåg: Herrens famn är öppen för ALLA som söker den, oavsett vilken kyrka du tillhör eller inte tillhör.
<3

11 kommentarer

"B"

06 Mar 2011 14:10

Intressant blogg!

Instämmer i dina ord.



Ha en fin söndag,

"B"

Uncle Joe

09 Mar 2011 20:11

"än att bråka om vilket håll prästen ska stå under predikan eller under vilken exakt tidpunkt nattvardens förvandling infaller."



Visste inte att det fanns kyrkor som höll på med såna petitesser...?

Husmor

09 Mar 2011 21:49

Då ska husmor få be att få upplysa dig om att det visst finns sådana kyrkor. :)

Uncle Joe

10 Mar 2011 19:51

Åhå, det var intressant. Om kyrkor på allvar bråkar om sånt så är det fel. Men om det kommer upp i dagordningen som förslag att : står pastorn med ryggen mot församlingen, så hör man bara rösten och inte behöver förlora fokus genom att titta på hur pastorns ansikte ser ut och ändras, och detta diskuteras - ja, why not?

Jag har ibland tänkt tanken att det vore bäst om pastorn står bakom församlingsgruppen och talar, medans de (församlingen alltså) får titta på ett kors. Ibland (gärna hos frikyrkor) blir ju fokus helt fel när alla strålkastare hamnar på nån ivrig predikant, blir ju mest show av det hela.

Husmor

10 Mar 2011 20:00

Jag hade blivit jättenervös om det stod en präst bakom min rygg. Nej uncle, jag kan bara inte hålla med om sånt här. Om man inte klarar av att både titta och lyssna på en präst samtidigt så får man väl blunda alternativ söka läkarvård.

Uncle Joe

12 Mar 2011 17:36

Min poäng var att en del, främst, karismatiska pastorer hellre vill ha all fokus på sig själva. Stå i rampljuset. Sådana övertramp minskar ju drastiskt om pastorn talar från nåt hörn därbak.

Husmor

12 Mar 2011 18:46

Fast det är väl knappast ett problem i de ultralutherska församlingarna. Och de är ju dom mitt inlägg berörde. Jesus vände aldrig ryggen till folket när han talade, och jag tror inte att Han vill att prästen ska göra det heller.

Uncle Joe

12 Mar 2011 20:44

Det Bibeln inte nämner explicit behöver man inte spekulera i ens, mindre bråka om...

Chrysostomos

13 Mar 2011 07:39

Joe, kan ju vara så att man använder sådana petitesser som förevändningar för att gräla. I hela kyrkans historia finns ju exempel på att stridigheter långt ifrån alltid har varit särskilt teologiskt grundade. Orsaker har snarare legat på ett personligt plan...

Husmor

13 Mar 2011 10:44

Håller med Chrys..

Det finns ju till och med "muntliga bevis" bland en del mini-ultralutherska församlingar att just personliga åsikter legat till grund för uppstartandet av ny mini-ultraluthersk kyrka.



Jag ser inget bibliskt i att låta sådant, som Uncle också säger, som Bibeln inte omnämner som ett absolut krav eller liknande leda till stridigheter och uppbyggnad av ny på ny på ny liten ultraluthersksekt, för det är trots allt det dessa små församlingar riskerar att bli när medlemmarna blir allt färre och åsikterna mer obibliska, kraven allt högre på en så "ren" kyrka som möjligt där alla andra tror fel osv.



Det är Jesus som renar oss, vi kan inte själva göra detta genom att starta nya kyrkor så fort vi känner minsta lilla smutskorn i nuvarande kyrka. Jag tror inte att lösningen är att ständigt lämna, liksom vara en slags kyrkovagabond. Visst var det så att självaste Luther faktiskt inte lämnade kyrkan, han blev utkastad?? Jag tror att Luthers tanke var att stanna kvar och försöka ändra kyrkan innifrån, inte starta nya små kyrkor hit och dit.



Uncle Joe

15 Mar 2011 19:58

@ Chrysostomos - om det är så som du säger är det väldigt tragiskt.

Kommentera

Publiceras ej